Technika

Základní druhy lodních motorů pro rybářské čluny

Benzínové motory dvoutaktní

Soudobá technologie vývoje speciálních lodních motorů se dvěma válci se nachází na mnohem vyšším vývojovém stupni, než tomu bylo u starých dvoutaktů, které někteří z nás pamatují z doby socialismu. Motory ve vozech Wartburg a Trabant byly ve srovnání s těmi dnešními primitivní. Současné stroje pracují na principu přímého vstřikování, jde o to, že je palivo nejprve přesně odměřeno, a řídící jednotka jej vstříkne do válce ve vhodném okamžiku.

člun u mola

Tím pádem může motor postrádat karburátor a to je právě tou příčinou lepších vlastností těchto strojů. U starých motorů totiž unikal přebytek nespáleného paliva ze směsi do výfukové soustavy a proto také ta nepříjemná pachová stopa, která vozy z východního Německa prozradila na sto honů. Navíc -mazání pístních kroužků a ložisek je optimálně dávkováno a množství spalovaného oleje je ve srovnání s Trabanty minimální.

člun v přístavu

Benzínové motory čtyřválcové

Čtyřtaktní motory zaznamenaly v poslední době výrazný krok ve snížení hmotnosti a rozměrů. Zároveň jsou živější, s lepší akcelerací při současné redukci emisí a úspoře paliva. Elektronicky řízený proces spalování zároveň kontroluje chladicí systém, tlak olejové náplně, a otáčky. Elektronika tedy celkově optimalizuje běh motoru. Výhodou čtyřtaktních motorů obecně je větší zdvihový objem a tím pádem poměrně vysoký výkon i při středních a nižších otáčkách stroje.

Čtyřtaktní motory jsou oblíbené https://www.tahoun.cz/lodni-motory-tip/ zejména pro pohon člunů s větším počtem členů posádky, nebo pro sportovní rybolov, zejména na mořské hladině. Využití ale nachází i na rozsáhlých plochách českých vodních nádrží, kde je povolen provoz spalovacích motorů.

silný člun

Elektromotory

Pohonná jednotka na bázi elektrického proudu dodávaného z akumulátoru je ideální pro rybaření na klidných hladinách, a to i v ochranných pásmech. V posledních letech získávají stále více na oblibě díky tichému chodu, minimálním nákladům na provoz, kvalitnímu provedení nosné konstrukce a pohyblivých mechanismů, a nižší pořizovací ceně. Životnost akumulátoru bývá zpravidla tři až čtyři roky v závislosti na hustotě provozu člunu. Značnou výhodou u tohoto typu pohonu je, že není vyžadováno pro jejho provoz na českých vodních tocích a hladinách žádné povolení.